Neděle, 14.06.2015 /
recenze
Je pravda, že mi Saudek nikdy sympatický nebyl. Potrhlý dědula, který se nemůže vymanit ze spárů minulosti, libující si ve zvěčňování nahých dam a jejich lascivních póz. Karikatura velikosti Napoleona, která se snaží dohnat své pošramocené sebevědomí množstevními styky s ženami podivných velikostí a rozměrů, charakteristická svými familiárními gesty, poťouchlými výrazy a stihomamem. Ano, takto vidím já, Jana Saudka.
A proto si kladu otázku, kdopak asi může natočit film, který už od začátku staví Saudka do pozice ublíženého a okradeného chudáčka, který zcela nezištně podlehl svodům mladé hyeny? No samozřejmě, že žena (Irena Pavlásková). Co jí k tomu vedlo, se raději neuvádí. Nutno podotknout, že se podílela nejen na režii filmu, ale i na scénaři, společně s hlavním „hrdinou“, kterého ztvárňuje bravurní Karel Roden. Film už na začátku líčí, jak není autografický, z důvodu lačnosti populace po skandálech a fámách, které by Saudek za svůj život všechny nestihl, ale daleko k realitě nemá.
Nejvíce mne zarazila postava Klárky (Zuzana Vejvodová), o níž se spekuluje, zda je či není fotografova dcera. Klárka má k otci až nebezpečně blízko a působí jako odmítnutá a zhrzená milenka. Dokonce skončí na čas v léčebně. Nepochopila jsem a zřejmě nikdy nepochopím lačnivost žen po panu umělci, která mnohdy vedla až nevraživosti a fyzickým útokům mezi Saudkovými společnicemi. Najednou do jejich života vstupuje Líba (Marie Málková), která v reálném světě představuje Sáru Sádkovou. Líba je milá, starající se žena, která zavírá oči před Janovými nevěrami a dokonce uklízí zvratky a jiné sekrety, nacházející se každé ráno na jeho posteli. Člověk zvyklý v této době na cokoli, je i tak znechucen tím, co ve filmu vidí, ale Líba jen tiše přihlíží. Vše se zvrhne v době, kdy na ní Jan (údajně nevědomky) přepisuje vše, co vlastní a ona začíná nakládat s jeho majetkem. Výsledek jejího „snažení“, známe všichni. Jan podává trestní oznámení za krádež negativů a odcizení majetku. Vše by se nejspíš nestalo, kdyby Jan nebyl donchuán a miloval jen jednu ženu a ne celý svět, jak sama řekla. Ale kdoví….
Musím říct, že film mne bavil. Z některých scén mi občas bylo blivno, jiné jsem zhlédla s uzarděním, ale vesměs to bylo dechberoucí. Nazvala bych to reality show do Světa umělcova. Saudek nejen, že odkrývá velkou část svého soukromí, ale dělá si legraci ze svého naturelu, což je jemu vlastní. Nutno podotknout, že fotografie a obrazy vytváří geniální, i když jeho múzou bych být nechtěla. Ženy ho milují jako idol a jak film odkrývá, sami mu skáčou do pelechu i dvacítky. Především obézní, ale jeho zaujetí korpulentními dámami je vlastně chvályhodné. Takže nemůžu jinak, než smeknout. Protože, málokdo může o svém životě v osmdesáti natočit film, být jeho hvězdou a ještě říct, že ten film opravdu prožil, i když pohádka to nebyla… Takže za mě 85%.
FOTOGRAF bude 4. července uveden v sekci českých filmů na letošním jubilejním 50. MFF Karlovy Vary. Poté snímek čeká účast v soutěži 44. ročníku festivalu Lubuskie lato filmowe Lagów v Polsku a koncem srpna zamíří Fotograf do Kanady, kde bude prezentován na jednom z nejprestižnějších festivalů severoamerického kontinentu - na 39th Montreal World Film Festival (koná se od 27. srpna do 7. září), a to v sekci Focus on World Cinema.
Fotograf
Komedie / Drama, Česko, 2015, 133 (2x84) min
Režie: Irena Pavlásková
Scénář: Irena Pavlásková, Jan Saudek
Kamera: David Ployhar
Hudba: Jiří Chlumecký
Hrají: Karel Roden, Marie Málková, Zuzana Vejvodová, Václav Neužil ml., Jitka Sedláčková, Vanda Károlyi Konečná, Jenovéfa Boková, Vilma Cibulková, Marika Procházková, Patrik Děrgel, Vilém Udatný, Marian Roden, Jiří Ployhar ml., Radek Balcárek, Petra Lustigová, Anna Polcarová, Tomáš Materna, Jan Saudek, Michaela Jílková, David Černý, Jan…
Foto: Photo © Bioscop, www.csfd.cz