Úterý, 18.10.2016 /
fotoreport + článek
V říjnu se s představeními v projektu Listování vyloženě roztrhl pytel. V táborském Divadle Oskara Nedbala začalo představením Straka v říši entropie – scénickým čtením knížky české autorky Markéty Baňkové, která se tohoto čtení dokonce osobně účastnila, a o kterém už jsme psali. Druhým říjnovým představením se stala kniha švédské autorky Fridy Nilsson Gorila a já, která je určená jak dětem, tak i dospělákům. A i tentokrát byla návštěvnost více než slušná.
Autorka je v současné době považována na následovnici Astrid Lindgrenové a s tímto výrokem mohu v každém směru jedině souhlasit. Gorila a já je báječným a dojemným příběhem dívenky vyrůstající v dětském domově, kterou si jednoho dne adoptuje svérázná gorila žijící kdesi na sběrném dvoře, kde prodává nepotřené a vyhozené „krámy”, které tam lidé zanechali. Ne že by z téhle nové mámy a prostředí byla Jonna zrovna nadšená, ale postupem času zjistí, že i s podivnou opicí, která mezi lidi zrovna dvakrát nezapadá a žije si tak nějak po svém, se dá užít nejen spousta legrace, ale že život s ní může být lepší než život s kterýmkoli jiným dospělým.
Kniha Gorila a já krásným způsobem ukazuje, jak moc je pro děti důležitá rodina, i když není pro úřady zrovna ideálem. A pro děti z dětských domovů to platí dvojnásob. Jasně, že žádný vztah mezi rodičem, ať už pravým nebo tím adoptivním, není nikdy jednoduchý, což poznají i hrdinky našeho příběhu, ale nakonec to přeci jen vždycky dobře dopadne. Alespoň v knížkách to tak bývá, hlavně v těch dětských samozřejmě.
Herci, kteří se tentokrát chopili načtení a sehrání knihy, jíž by si měl přečíst nejen každý zdatnější čtenář, ale především každý rodič, zvládli vše nejen s vtipem, ale hlavně s lehkostí, nadhledem a spoustou odlehčené nadsázky. A to i přesto, že je kniha Gorila a já plná scén, které vlastně tak úplně vtipné nejsou a zavánějí spíš vážným tématem, které jednoznačně pochopí i malé děti. I přes tuto vážnost některých situací je knížka Gorila a já báječným čtenářským zážitkem a v podání Věry Hollé, pro Listování už profláknuté herečky, a jejích spoluherců Pavly Drtinové a Gustava Haška, kteří tuto knížku přenesli na divadelní prkna nejen táborského Divadla Oskara Nedala, si ji mohou děti i dospělí vychutnat v jiné a stejně báječné podobě. Takže pokud jste ještě žádné z mnoha představení tohoto projektu nenavštívili, rozhodně to brzy napravte.
Třetí Listování si mohli táborští příznivci tohoto projektu užít 11. října při scénickém čtení Factor Merde britského spisovatele Stephena Clarka, které bylo tentokrát určené jen dospělé části divadelního publika a o kterém si u nás budete moci brzy přečíst.