Audio zpracování Erbenovy Kytice vás nechá fantazírovat

Pondělí, 02.02.2015 / recenze

Kytice. Jedno z nejznámějších českých básnických děl historie je svým příznivcům nyní přinášena i v novém moderním způsobu "čtení". Milovníci této doslova hororové sbírky si ji v současné době, díky společnosti Supraphon a Audiolibrix, můžou vychutnat i jako fantasticky namluvenou audioknihu v podání Miroslava Doležala, Vlasty Fabiánové, Julie Charvátové, Zdeňka Štěpánka a Marie Vášové.

Audioverze kytice je rozdělená do dvou dílů. Toto rozdělení je zcela logické a opodstatněné, protože i kniha samotná je velmi obsáhlým dílem a její namluvená verze je zcela úplná bez toho, aniž by v ní některá z básní chyběla, jak tomu bylo například v knize Krása nesmírná – recenzi na tuto audioknihu si taktéž můžete přečíst na našem webu.

Přiznejme si, kdo by si znovu a znovu nechtěl dostatečně vychutnat ponurou a studenou atmosféru hlubokého jezera z básně Vodník, láskou přetékající úvodní báseň Kytice nebo drastickou a krvavou atmosféru v barvách podzimního listí, která na nás doslova padne ve Zlatém kolovratu? Já tedy ano a věřím, že každý milovník krásné literatury je na tom stejně.

Přesně tyto prožitky se díky audioverzi této báječné i když dost depresivní, drastické a krutostí oplývající sbírky ještě umocní a celkový zážitek z četby je tak ještě silnější, než kdybyste v rukách drželi knihu jako takovou. Při poslechu totiž můžete zavřít oči a vše si do nejmenších podrobností a detailů představit, což byste při klasickém čtení pochopitelně nemohli. A tenhle fakt, je přesně to, co mám na audioknihách tak ráda.

Jak už bylo řečeno, je Kytice jedným z opravdových skvostů naší literatury, a proto je myslím velmi dobře, že si jí čtenáři mohou vychutnat i v audio formátu. Nejen, že si tak ještě více omotá kolem prstu své současné příznivce, kteří si ji budou moci vychutnat i kdekoli na cestách - a to i při řízení auta - nebo při dlouhodobější nemoci, kdy nebudou moci držet klasickou podobu této sbírky. Navíc se tak více přiblíží současné mladé generaci, která po klasické podobě knihy příliš neprahne a spíše se uchyluje k jiným způsobům zábavy než je čtení.

Osobně si myslím, že audioverze jakýchkoli knih má svůj velký význam, právě proto že se tak stává jaksi atraktivnější a příjemnější právě pro současnou generaci mladých čtenářů, kterou si musíme k lásce ke knihám vychovat.

Ale teď už se spolu se mnou pojďte zaposlouchat do těch krásných slov vycházejíce z pera Karla Jaromíra Erbena a společně s ním se tak vypravit mezi mateřídouškou vonící kvítky Kytice.

Audioknihu naleznete na AUDIOLIBRIX.COM a to první díl ZDE a druhý díl ZDE